وطن

محل درج آگهی و تبلیغات
نوشته شده در تاريخ جمعه 20 آبان 1401 توسط vatan20

روش جلوگیری از پیری پوست روش جلوگیری از پیری پوست

پیری یک فرآیند طبیعی در چرخه زندگی ما است. یکی از عوارض پیری تغییر در ظاهر پوست صورت است. چین و چروک های پوست لک و شلی از جمله این تغییرات است. اما آیا می توان در برابر این تغییرات طبیعی مقاومت کرد؟ من فاطمه حبشی هستم. تا پایان این مقاله با من همراه باشید تا در مورد روند پیری پوست و راه های پیشگیری از آن بیشتر بدانید.

معمولا از دهه دوم زندگی به تدریج اولین علائم پیری در سطح پوست ظاهر می شود. خطوط ریز ابتدا شروع می شود سپس عمق چین و چروک و افتادگی صورت، از بین رفتن خاصیت ارتجاعی پوست و از بین رفتن چربی زیر پوست به مرور زمان ظاهر می شود.

پوست به دلایل زیادی پیر می شود. بسیاری از علل پیری پوست، مانند پیری و ژنتیک، کاملا طبیعی هستند. با این حال عواملی وجود دارند که باعث پیری زودرس پوست می شوند و خوشبختانه می توان از تاثیر آن ها بر روی پوست پیشگیری کرد یا به حداقل رساند.

از طرفی می‌خواهم بگویم که رویکرد جامع به سبک زندگی و مراقبت از پوست می‌تواند در کاهش علائم آشکار پیری پوست و جلوگیری از پیری زودرس پوست کمک کننده باشد.

با آگاهی از تأثیر عوامل داخلی و خارجی بر عملکرد و ساختار پوست، می توانیم واقعاً از پوست خود مراقبت کنیم و روش مناسب را برای جوان سازی آن انتخاب کنیم.

سه علامت اصلی پیری وجود دارد که هر کدام به طور متفاوتی روی پوست صورت تاثیر می گذارد.

چین و چروک

چین و چروک و خطوط ریز اولین علائم قابل مشاهده پیری پوست هستند. چین و چروک های کوچک و ظریف که به آن خطوط خنده یا چروک پای کلاغی نیز گفته می شود، معمولا در گوشه چشم ظاهر می شوند و چشم ها را کوچکتر از حد معمول نشان می دهند. این خطوط ریز معمولاً در حدود 30 سالگی ظاهر می شوند، اما زمان دقیق ظاهر شدن آنها به سبک زندگی و ژنتیک ما بستگی دارد. اشک دور چشم به دنبال چین و چروک دور چشم است. . در ابتدا این چین و چروک ها فقط با اخم و اخم دیده می شوند، اما با بالا رفتن سن، چین و چروک های صورت ما بیشتر نمایان می شوند و حتی زمانی که صورت ترمیم می شود، به چین و چروک های دائمی تبدیل می شوند. خطوط عمودی با ابرو بین ابروها ایجاد می شوند و معمولا بعد از تمام خطوط و خطوط ظاهر می شوند.

کاهش عضلات صورت

تشخیص گودی صورت معمولا کمی سخت است. این وضعیت در نهایت منجر به افتادگی پوست، صاف شدن گونه ها و «گردن بوقلمون» می شود. در نتیجه ظاهر صورت تغییر می کند و صورت خسته و جمع می شود.

چین و چروک هایی که بین بینی و دهان ایجاد می شوند و به آنها چین های نازولبیال می گویند نیز به دلیل افتادگی پوست و کاهش حجم صورت ایجاد می شود.

از دست دادن خاصیت ارتجاعی پوست

پیوندهای ساختاری در پوست با افزایش سن ضعیف می شوند. در نتیجه کلاژن محافظ پوست کاهش می یابد و پوست خاصیت ارتجاعی خود را از دست می دهد. همچنین پوست خشک و چروک شده و درخشش جوانی خود را از دست می دهد. این تغییر معمولا دیرتر از سایر علائم رخ می دهد و معمولا در اکثر افراد بعد از 50 سالگی ظاهر می شود.

راه های جلوگیری از پیری پوست را نشان دهید

علل پیری پوست

سن و ژنتیک

همچنین بخوانید : آب درمانی چیست؟ (مزایا، معایب و هزینه های تکنیک های آب درمانی)

برخی از علل پیری پوست غیر قابل برگشت هستند. مانند اثرات سن یا ژنتیک. برخی بیماری های ژنتیکی می توانند چهره را از بدو تولد پیر و چروکیده جلوه دهند یا سرعت پیری پوست انسان را افزایش یا کاهش دهند. جالب است بدانید که ژنتیک نقش مهمی در پیری پوست دارد. به طوری که حتی پوست و رنگ پوست ما نیز بر سرعت پیری تاثیر می گذارد. به عنوان مثال، احتمال بروز آکنه در پوست های روشن یا پوست روشن در سنین پایین بیشتر از پوست های تیره است.

اثرات هورمونی

کاهش سطح استروژن باعث کاهش انتقال پیام بین سلول ها می شود.

کاهش جریان خون در پوست نیز در رساندن مواد مغذی و اکسیژن به سطح پوست اختلال ایجاد می کند. در نتیجه پوست درخشندگی خود را از دست می دهد و رنگ پوست تغییر می کند.

عوامل محیطی پیری پوست

عوامل خارجی زیادی بر سرعت پیری پوست تاثیر می گذارند که همگی به فرآیندی به نام استرس اکسیداتیو مربوط می شوند.

استرس اکسیداتیو باعث آزاد شدن مولکول هایی به نام رادیکال های آزاد می شود. رادیکال های آزاد به پوست آسیب می رسانند، به ساختارهای پوست آسیب می رسانند و اجزای پوست مانند اسید هیالورونیک، کلاژن و الاستین را از بین می برند. پوست حاوی مولکول هایی به نام آنتی اکسیدان است که می تواند رادیکال های آزاد را جذب کرده و از آن جلوگیری کند. آنتی اکسیدان ها رادیکال های آزاد را در شرایط عادی حذف و خنثی می کنند. با این حال، توانایی پوست در خنثی سازی رادیکال های آزاد به مرور زمان کاهش می یابد و باعث آسیب به تمام سلول های پوست می شود. بسیاری از عوامل سبک زندگی می توانند بر فعالیت استرس اکسیداتیو تأثیر بگذارند. در ادامه به بررسی این ویژگی ها خواهیم پرداخت.

طلوع روز

نور خورشید عامل اصلی پیری پوست به دلیل استرس اکسیداتیو است. آسیب های پوستی ناشی از نور خورشید و از بین رفتن رنگدانه های پوست از عوامل اصلی ایجاد لک و پیری پوست هستند.

نگهداری

آنتی اکسیدان ها موادی هستند که توانایی از بین بردن رادیکال های آزاد را دارند و پوست را از آسیب های ناشی از اکسیدان ها نجات می دهند. به همین دلیل است که خوردن میوه های سرشار از آنتی اکسیدان و سبزیجات نقش مهمی در مراقبت و پیشگیری از پیری دارد.

مراقبت نادرست از پوست

اگر به خوبی از پوست خود مراقبت نکنید یا از محصولاتی که برای پوست شما مناسب نیستند استفاده نکنید، پوست شما سریعتر پیر می شود. برای مراقبت از پوست خود باید از شوینده های ملایم مناسب با نوع پوست خود استفاده کنید و از محصولاتی استفاده کنید که برای درمان مشکلات پوستی فرموله شده اند. محافظت از پوست در برابر نور خورشید برای جلوگیری از پیری پوست مهم است و این امر مستلزم استفاده از محصولات مراقبت از پوست موثر و مناسب است.

چگونه از پیری پوست جلوگیری کنیم؟

تاکنون با علل و عواملی که پیری پوست را تسریع می کنند آشنا شده ایم. اما چگونه می توانید از از بین رفتن شادابی و جوانی چهره خود جلوگیری کنید؟ ناگفته نماند که اتخاذ رویکردی جامع برای مراقبت از پوست و تغییرات سبک زندگی به جلوگیری از پیری زودرس پوست و کاهش علائم پیری کمک می کند. در زیر به روش های جلوگیری از پیری پوست می پردازیم.

همچنین بخوانید : رژیم غذایی و تغذیه مناسب چه تاثیری بر زیبایی دارد؟

اصول تغذیه

یک رژیم غذایی سالم سرشار از میوه ها و سبزیجات تضمین می کند که آنتی اکسیدان کافی برای محدود کردن اثرات مخرب رادیکال های آزاد دریافت می کنید. شما باید سعی کنید رژیم غذایی خود را تا حد امکان متنوع نگه دارید، اما به یاد داشته باشید که برخی از غذاها سرشار از آنتی اکسیدان هستند و همچنین می توانند از پوست شما محافظت کنند. این غذاها شامل غذاهای سالم مانند هویج، زردآلو و سایر میوه ها و سبزیجات زرد و نارنجی رنگ است. زغال اخته، سبزیجات برگ دار، فلفل، گوجه فرنگی، لوبیا و سایر حبوبات، ماهی (به ویژه ماهی سالمون) و آجیل نیز از مواد غذایی آنتی اکسیدانی و دوستدار پوست محسوب می شوند.

در عین حال باید بدانید که برخی غذاها خطرناک هستند و باید تعادل غذا را رعایت کنید. رژیم غذایی سرشار از چربی و کربوهیدرات روند پیری پوست را تسریع می کند.

همچنین نوشیدن حداقل 8 لیوان آب در روز به آبرسانی و جلوگیری از پیری پوست کمک می کند.

تمرینات روزانه

با 20 دقیقه ورزش در روز می توانید اکسیژن رسانی به بافت های پوست را افزایش دهید و از پیری پوست جلوگیری کنید. علاوه بر این، ورزش به حذف مواد زائد از بدن کمک می کند که تاثیر بسزایی در حفظ سلامت و جوان سازی پوست دارد.

سیگار نکش

سیگار روند پیری پوست را تنظیم می کند، خاصیت ارتجاعی پوست را کاهش می دهد و به دلیل قطع خون رسانی به رگ ها، پوست را تیره و کبود می کند. هنگامی که سیگار را ترک می کنید، مقدار مواد شیمیایی و نیکوتین در خون کاهش می یابد و پوست شروع به بازسازی و بازسازی می کند.

روش های آبرسانی و آبرسانی به پوست

پوست با افزایش سن نازک می شود و در نتیجه چین و چروک روی آن بیشتر می شود. به همین دلیل، مرطوب‌کننده‌ای که پوست را نرم‌تر و انعطاف‌پذیرتر می‌کند، یکی از ساده‌ترین و در عین حال مؤثرترین محصولات ضد پیری موجود است. هر روز از مرطوب کننده استفاده کنید و معجزه ای را روی صورت خود ببینید.

علاوه بر این، استفاده از محصولات مناسب برای آبرسانی روزانه و استفاده از لوازم آرایشی خوب برای جلوگیری از پیری پوست ضروری است.

از ضد آفتاب استفاده کنید

اگر عادت به استفاده از ضد آفتاب ندارید، خوب است همین حالا این عادت را در خود ایجاد کنید. آسیب های ناشی از اشعه ماوراء بنفش قوی عامل اصلی پیری پوست است، زمانی که برای مدت طولانی زیر نور خورشید می مانید قسمت های زیادی از بدن خود را در معرض نور خورشید قرار می دهید و برنزه شدن این آسیب را افزایش می دهد. هر روز از ضدآفتاب استفاده کنید و هر چند ساعت یکبار در بیرون از منزل استفاده کنید. در حالت ایده‌آل، از کرم ضد آفتاب با SPF 30 یا بالاتر استفاده کنید که محافظتی نداشته و دارای طیف وسیعی از محافظت باشد. برخی از مرطوب کننده ها دارای ضد آفتاب هستند، اما ضد آفتاب آنها برای محافظت از شما در برابر اشعه های خورشید کافی نیست. خوب است کرم ضد آفتاب مناسب با نوع پوست خود را روی دو انگشت پر بزنید تا از پوست شما محافظت خوبی داشته باشد

مصرف آنتی اکسیدان ها

کلاژن یک پروتئین الاستیک است که پوست را صاف و محکم نگه می دارد. روند طبیعی پیری و قرار گرفتن در معرض نور خورشید به مرور زمان باعث تخریب کلاژن در پوست می شود. جلوگیری از تجزیه کلاژن ممکن نیست، اما مصرف آنتی اکسیدان هایی مانند ایدبنون می تواند تولید کلاژن را افزایش دهد و خشکی و چین و چروک پوست را کاهش دهد. علاوه بر این، از آنجایی که آنتی اکسیدان ها به خوبی با هم کار می کنند، بهتر است سایر آنتی اکسیدان های قوی مانند ویتامین E و C، رسوراترول و رتینول را در برنامه مراقبت از پوست خود قرار دهید.

همچنین بخوانید : ماساژ صورت در منزل (ماساژ گام به گام در منزل)

پاکسازی و لایه برداری اولیه

گرد و غبار و سلول های مرده پوست باعث ایجاد لکه های پوستی و کاهش شفافیت پوست می شود پاکسازی و لایه برداری به سلول های پوست سالم این فرصت را می دهد تا پس از از بین رفتن سلول های مرده، فرآیندهای سلولی خود را تجدید کنند. اگر پوست حساسی دارید از یک پاک کننده ملایم استفاده کنید و آن را زیاد مالش ندهید و تا تمیز شدن کامل پوست ادامه دهید. بسیاری از افراد بیش از حد پوست خود را لایه برداری می کنند که باعث می شود پوست پیرتر و کدرتر به نظر برسد

باید اضافه کنم که برخی از محصولات لایه بردار و اسکراب ها توانایی حساس کردن پوست های حساس را دارند. بنابراین، قبل از استفاده از محصولات مراقبت از پوست، از واکنش های پوست خود آگاه باشید و با یک متخصص پوست مشورت کنید.

خواب کافی

یکی از راه‌های پیشگیری از پیری پوست، داشتن یک خواب خوب شبانه است. توصیه می شود 6 تا 8 ساعت خواب را در برنامه روزانه خود قرار دهید.

همچنین وضعیت بدن در هنگام خواب نقش مهمی در خستگی پوست دارد. خوابیدن به پهلو، اگرچه راحت است، اما به پوست آسیب می رساند، زیرا گونه ها در این حالت کل وزن سر را تحمل می کنند. خوابیدن با قوس باز برای جلوگیری از آسیب پوست توصیه می شود.

نظافت اتاق خواب را رعایت کنید

روبالشی ها را دو بار در هفته بشویید. این ممکن است دشوار به نظر برسد. اما در نهایت، می دانید که برای سلامت پوست خود چه کرده اید. باکتری های روی بالش نه تنها باعث مشکلات پوستی می شوند. اما به یاد داشته باشید که هنگام خواب آرایش خود را بشویید تا از لکه دار شدن روبالشی و آسیب به پوست خود جلوگیری کنید، زیرا باعث ضعیف شدن پوست و پیری زودرس می شود.

ماساژ پوست

ماساژ پوست یکی از موثرترین روش ها برای حفظ پوست و تولید کلاژن است. با ماساژ روزانه پوست از پیری و افتادگی بدن خود جلوگیری کنید. همچنین می توانید از کمی عطر برای مرطوب کردن پوست خود استفاده کنید.

داروهای کلاژن و ضد پیری

یک سوال همیشگی از مشتریان من به طور مستقیم با این موضوع مرتبط است. آیا داروهای جوانسازی می توانند از پیری پوست جلوگیری کنند؟ توجه داشته باشید که کلاژن سازی طبیعی پوست تا حدود دهه پنجم زندگی فرد اتفاق می افتد و سپس متوقف می شود. مکمل های کلاژن ساز و ترمیم کننده در صورت مصرف مداوم می توانند این کلاژن سازی را برای چندین سال افزایش دهند.

https://fatemehhabashi.com/ways-to-prevent-skin-aging/


.: Weblog Themes By Pichak :.


تمامی حقوق این وبلاگ محفوظ است | طراحی : پیچک | قدرت : بلاگ یو
ساخت وبلاگ جدید رایگان وی آهنگ مشاور گروپ دکتر ذهن خرید بک لینک از همه بلاگ
بستن تبلیغات [X]